Widzowie teatrów, operetek, filharmonii, a także bardzo rozrywkowych koncertów czy festiwali przywiązują uwagę do wyglądu sceny. Na jakość odbioru spektaklu lub koncertu wpływ ma każdy, nawet najdrobniejszy szczegół. Scenografia, nagłośnienie i oświetlenie to podwaliny atrakcyjnego, przyciągającego uwagę wydarzenia artystycznego. O tym, czy oświetlenie sceniczne będzie dobrze dobrane, decyduje kilka czynników, za które odpowiada reżyser światła.
Gdzie jest wykorzystywane profesjonalne oświetlenie sceniczne?
Oświetleniem scenicznym coraz częściej zajmują się wykształceni reżyserzy światła, którzy wyposażeni zostali w wiedzę, wyróżniają się wyczuciem scenicznym, pracowitością i doskonale współpracują z całym zespołem ludzi odpowiedzialnych za powodzenie przedsięwzięcia. Są niezbędni na planach filmowych, scenach teatralnych, w agencjach eventowych i koncertowych. Efekty ich pracy podziwiać można w operze, w filharmonii, na pokazie mody i imprezach plenerowych. Specjaliści z branży estradowo-eventowej są cenieni, bo ich praca jest wymagająca i może zaważyć na powodzeniu spektaklu czy koncertu. Światło sceniczne podkreśla najważniejsze elementy scenografii i skupia uwagę widza na bohaterach wydarzenia, czyli artystach występujących na scenie. Może w znacznym stopniu uprzyjemnić odbiór spektaklu lub koncertu. Umiejętnie nim grając, stworzyć można klimat romantyczny, mroczny, zabawny czy drapieżny. Oświetleniem teatralnym można również przenieść widzów w odległe rejony świata lub imitować noc i dzień.
Sprzęt do oświetlenia sceny
Nawet najbardziej doświadczony reżyser światła nie oświetli dobrze konferencji, dyskoteki czy sceny w teatrze, jeśli nie ma do dyspozycji nowoczesnych urządzeń do efektów wizualnych.
- Inteligentne ruchome głowice pozwalają na zmianę kierunku oświetlenia i jego koloru. Umożliwiają podążanie za tym, co dzieje się na scenie, tworzą niepowtarzalny klimat. W branży wykorzystuje się między innymi głowice beam, spot i wash.
- Projektory GOBO umożliwiają wyświetlanie różnych wzorów. Efekty mogą być statyczne albo dynamiczne.
- Żeby podczas wydarzeń artystycznych powstały ciekawe efekty świetlne, stosuje się stoły oraz sterowniki do świateł.
Obsługą powyższych urządzeń zajmują się specjaliści oświetlenia scenicznego.
Zasady dobrego oświetlenia scenicznego
Żeby prawidłowo i atrakcyjnie oświetlić salę, trzeba wziąć pod uwagę wiele aspektów, dokładnie je przeanalizować i wybrać rozwiązania pomocne w realizacji koncepcji.
1. Określenie charakteru imprezy
Widowisko taneczne będzie wymagało bardzo dynamicznego światła, które będzie podążało za artystami. Światło na koncercie musi skupić uwagę na zespole. Podczas bankietu firmowego oprawa powinna wzbudzać zaufanie do marki. Oświetlenie sceniczne nie jest uniwersalne, ale wymaga dopasowania do konkretnego wydarzenia.
2. Współpraca z twórcami
Opracowanie projektu oświetlenia nie jest możliwe bez poznania koncepcji pozostałych twórców: reżysera, scenografa, choreografa, projektanta kostiumów. Osoba odpowiedzialna za reżyserię oświetlenia powinna być obecna przy wszystkich etapach opracowywania spektaklu czy koncertu, aktywnie uczestniczyć w pracach i dopasowywać rozwiązania do potrzeb twórców.
3. Przestrzeń wymagająca oświetlenia
Duża sala wymaga mocniejszego oświetlenia, czyli większej ilości reflektorów o dużej mocy. Im mniejsza, tym mniej sprzętu trzeba w niej użyć. Znaczenie ma także ilość światła naturalnego, jaka wpada do wnętrza i pora dnia, w której będzie odbywać się dane wydarzenie.
4. Wybór sprzętu do oświetlenia sceny
Reflektory, projektory, lasery, girlandy świetlne — oświetleniowiec ma wiele urządzeń do dyspozycji, którymi może stworzyć nastrój na scenie, dynamiczną lub statyczną formę doświetlenia artystów, a nawet multimedialne widowisko, w którym światło jest jednym z głównych aktorów.
5. Nowoczesne oprogramowanie
Bez dobrego komputera z oprogramowaniem nawet najdoskonalszy oświetleniowiec nie poradzi sobie ze zsynchronizowaniem sprzętu oświetleniowego. Oprogramowanie umożliwia sterowanie wszystkimi elementami oświetlenia, dobór parametrów, zmianę barwy światła czy wzoru.
6. Liczne próby oświetlenia
Każde wydarzenie musi być przygotowane w najdrobniejszych szczegółach, dlatego wymaga wykonania wielokrotnych prób światła, prób artystycznych z artystami, a także próby generalnej. Każda próba to szansa na wprowadzenie poprawek, sprawdzenie funkcjonowania sprzętu i przygotowanie całej ekipy na to, co wydarzy się na scenie.