Powstanie każdego spektaklu teatralnego wymaga współpracy wielu osób – specjalistów od scenografii i kostiumografów, charakteryzatorów, oświetleniowców czy dźwiękowców. Widz ma przed oczami skończone dzieło i zwykle nie zadaje sobie trudu rozkładania go na części pierwsze: to zadanie zostawia recenzentowi. Jednak świadomość, że teatr to nie tylko tekst dramatu, aktor i reżyser, ale także cała ekipa działająca za kulisami pozwala nam spojrzeć na spektakl jako na spójną koncepcję artystyczną, w której ważne są wszystkie, naprawdę wszystkie szczegóły i w którym nie ma miejsca na przypadkowe działania.
Budowanie scenografii
Scenograf jest autorem oprawy plastycznej i architektonicznej. To wizjoner, który, jak żaden inny członek ekipy, widzi scenę i dziejące się na niej wydarzenia jako obraz: oświetlenie, dekoracje, rekwizyty, a nawet kostiumy, w których występują aktorzy traktuje jak elementy tego obrazu, bo ma świadomość, że od nich właśnie zależy odbiór spektaklu przez widza. Scenograf jest więc oczami widza.
Charakteryzacja sceniczna, czyli stylizacja kostiumu oraz kreacja wizerunku
Umiejętność kreowania wizerunku scenicznego wymaga nie tylko wiedzy na temat kanonów estetyki oraz ubioru charakterystycznego dla wszystkich epok historycznych i współczesnych, ale także wyobraźni i odwagi w przełamywaniu stereotypów. Stylizacja kostiumu oraz kreacja wizerunku scenicznego to nie tylko odtwarzanie ubrań oraz makijażu charakterystycznych dla epoki. Jest to również tworzenie kostiumów i makijaży na potrzeby produkcji fantastycznych – a tu wymagana jest kreatywność oraz umiejętność czerpania inspiracji z wielu źródeł. Stworzyć projekt wizerunku bohatera sztuki teatralnej, filmu czy serialu to nie lada wyzwania: widzowie utożsamiają się przecież ze swoimi ulubionymi bohaterami, a elementy ich strojów często trafiają do masowej produkcji.
Oświetlenie teatralne
Z jednej strony, profesjonalne oświetlenie sceniczne używane w teatrze wymaga dużych umiejętności technicznych (systemy zamocowań oświetlenia, systemy sterowania oświetleniem, podpinanie zasilania, okablowanie sygnałów oświetlenia itd.), z drugiej wrażliwości estetycznej – bo operator światła jest artystą w nie mniejszym stopniu, niż scenograf czy charakteryzator. Umiejętności z dziedziny oświetlenia teatralnego, scenicznego i estradowego przydają się nie tylko podczas pracy przy spektaklach, ale także w branży estradowo-eventowej.
Realizacja dźwięku
Osobom znającym nowoczesne techniki realizacji nagłośnień i produkcji muzycznej, płynnie poruszającym się w dziedzinie różnych form nagrań dźwiękowych, oprawy dźwiękowej widowisk oraz dźwiękowych form multimedialnych zawdzięczamy fakt, że spektakl teatralny staje się dla widzów doskonale słyszalnym i perfekcyjnie ilustrowanym muzycznie dziełem.
Światło i dźwięk uzupełniają się wzajemnie, przenosząc widzów w różne wymiary obcowania ze sztuką. Pozwalają doprecyzować charakterystykę granych przez aktorów postaci, stają się platformą, dzięki której można w bardzo wyrafinowany sposób przekazać ich emocje czy pomagają zwrócić uwagę widza na konkretne elementy scenografii.
Powstanie spektaklu teatralnego to gra zespołowa, w której wszyscy gracze są równie ważni. Warto jednak pamiętać, że osoby pracujące w zawodach artystycznych to zwykle silne indywidualności o dużym poczuciu własnej sprawczości, którym zależy na przeforsowaniu własnej wizji estetycznej. Dlatego w naszej szkole kładziemy duży nacisk na trening umiejętności społecznych: scenograf, oświetleniowiec czy dźwiękowiec muszą mieć prawdziwy dar do kierowania ludźmi oraz dobry kontakt ze sobą nawzajem. Ważne, żeby w pracy nad spektaklem teatralnym kierować się empatią i wsłuchiwać się w potrzeby swoich współpracowników. Film, spektakl, koncert, wydarzenie medialne czy biznesowe to zawsze efekt pracy wielu osób.