Aktualności

Garść informacji o pracy dźwiękowca

Realizacja dźwięku

Praca dźwiękowca należy do tej kategorii zawodów, których istnienia w trakcie spektaklu czy koncertu nie dostrzega się aż do chwili, gdy coś pójdzie nie tak, jak powinno. Dobrego dźwiękowca poznaje się po tym, że podczas przedstawienia, które zostało dobrze zrealizowane pod względem dźwiękowym, publiczność na widowni nawet przez chwilę nie skupia uwagi na tym, kto i w jaki sposób nagłaśnia spektakl albo czy dany aktor korzysta z mikrofonu lub nie. 

Oprawa muzyczna spektakli teatralnych

Rola dźwiękowca w spektaklu teatralnym polega na ścisłej współpracy z reżyserem oraz aktorami w zakresie wyboru rodzaju technologii, za pomocą której zostanie nagłośnione dane przedstawienie (np. mikroporty, mikrofony krawatowe czy mikrofony pojemnościowe lub kierunkowe), a także sposobu realizacji dźwięku w trakcie konkretnego spektaklu. Wymaga to doskonałych umiejętności komunikacyjnych i interpersonalnych – szczególnie w zakresie zdolności przekonywania oraz wypracowywania ewentualnych kompromisów.

Dla jakości dźwięku podczas konkretnego spektaklu duże znaczenie ma także scenografia – poza dźwiękowcami mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że akustyka sali teatralnej zmienia się w zależności od tego, jakie materiały zostały wykorzystane do budowy scenografii. Jeśli na scenie znajdzie się np. duża ilość materiałów pochłaniających dźwięk, odpowiednie nagłośnienie go może się okazać wymagającym zadaniem.

Za co odpowiedzialny jest dźwiękowiec?

Najogólniej rzecz biorąc dźwiękowiec jest odpowiedzialny za odpowiednią jakość, głośność oraz ciągłość dźwięku w trakcie spektakli teatralnych, koncertów oraz wszelkiego rodzaju nagrań odbywających się w warunkach studyjnych – zarówno w radio, jak i w telewizji. Dźwiękowiec może odpowiadać także za rejestrację materiału dźwiękowego podczas danego wydarzenia artystycznego oraz jego późniejszą edycję i obróbkę w taki sposób, by uzyskać pożądane brzmienie, poziom głośności czy długość poszczególnych ścieżek składających się na całość nagrania.

Ponadto do zadań dźwiękowca należy także projektowanie systemów nagłośnieniowych dla konkretnych lokalizacji czy wydarzeń w taki sposób, by uzyskać optymalne brzmienie oraz natężenie i jakość dźwięku docierającego do odbiorców.

Główne narzędzia pracy akustyka

Jednym z najważniejszych narzędzi, które dźwiękowiec wykorzystuje w swojej pracy, jest wielościeżkowa konsoleta (stół mikserski), pozwalająca w praktycznie dowolny sposób łączyć ze sobą i modyfikować parametry oraz brzmienie dźwięku pochodzącego z różnych źródeł. Obecnie coraz częściej do obróbki dźwięku wykorzystywane są komputery wyposażone w specjalistyczne oprogramowanie, dzięki któremu można również tworzyć wirtualne środowisko pracy wraz z pełną emulacją pracy takich urządzeń, jak filtry, procesory dźwięku czy kompresory.

Ogromnie ważna dla dźwiękowca jest także przytomność umysłu i umiejętność błyskawicznego podejmowania decyzji oraz reagowania w zaskakujących, nietypowych sytuacjach, do których czasem dochodzi w trakcie spektaklu (np. aktor zapominający tekstu) czy podczas realizacji nagrania studyjnego albo audycji radiowej.

Przygotujemy Cię do pracy w teatrze i nie tylko!

Policealna szkoła artystyczna w Warszawie KamArti to miejsce, którego kadrę nauczycielską tworzą wybitni fachowcy i specjaliści, mający na koncie nie tylko naukę w prestiżowych szkołach, ale również wieloletnie, bogate doświadczenie praktyczne zdobyte zarówno w kraju, jak i poza jego granicami.

Dzięki temu jesteśmy w stanie zaoferować naszym uczniom nie tylko zajęcia dydaktyczne na najwyższym światowym poziomie, realizowane na autentycznych urządzeniach oraz sprzęcie wykorzystywanym w pracy dźwiękowca, ale również edukację opartą o praktyczne doświadczenia dalece wykraczające poza czysto teoretyczne, podręcznikowe rozważania. Ukończenie zajęć w naszej szkole przygotowuje do pracy w roli dźwiękowca w teatrze, rozgłośniach radiowych, studiach nagrań, firmach nagłośnieniowych czy przy zespołach.